2 000 000 to liczba wyników Google po wpisaniu w pasku wyszukiwarki frazy “marka osobista”. Przez ostatnie kilka lat określenie to zostało odmienione przez wszystkie przypadki, a o jej “budowaniu” napisano setki książek i tysiące artykułów. Pewnie zastanawiasz się drogi czytelniku po co o tym w ogóle piszę, przecież to strona studia fotograficznego a nie agencji PR-owej? Oczywiście, nie jest moim zamiarem próba opowiadania czym jest, ani tym bardziej, jak tworzyć “markę osobistą”. Szczerze mówiąc, nie mam do tego absolutnie żadnych kompetencji:) Chciałbym tylko zwrócić uwagę na aspekt wizualny. W mojej ocenie dobra fotografia wizerunkowa jest nieodłącznym elementem potrzebnym do budowy spójnej i autentycznej “marki osobistej”.
Dlaczego fotografia wizerunkowa jest ważna?
Zdjęcia sprzedają. Jest to fakt, z którym ciężko polemizować. Fotografiami produktów i usług jesteśmy dosłownie otoczeni, każda nasza decyzja zakupowa jest nieodłącznie związana z obrazem, filmem, grafiką. Szukając dowolnego produktu, usługi kierujemy się wzrokiem, szukamy tego co nam się wizualnie podoba. Dzisiaj ciężko znaleźć sklep internetowy, w którym zdjęcia produktów nie są idealnie oświetlone lub perfekcyjnie zaaranżowane. Ciężko wyobrazić sobie rezerwowanie miejsca na urlop nie oglądając wcześniej zdjęć hotelu i okolicy, w której się on znajduje. Stało się jasne, że jeżeli chcesz coś sprzedać musisz to świetnie zaprezentować. Nasuwa się jednak pytanie, czy to wystarczy? Czy ładne zdjęcia np. kubków, które własnoręcznie produkujemy, lub ładne zdjęcia salonu kosmetycznego, który prowadzimy wystarczą aby wyróżnić się w tumie? Na pewno dobre zdjęcia produktu to atut, ale musimy mieć świadomość, że to tylko jeden z elementów marketingowej układanki.
Jeśli zdjęcia produktów/usług, masz na wysokim poziomie ale nadal jest Ci trudno wyróżnić się na te konkurencji, pomyśl o prezentacji osoby, która za tym produktem, usługą stoi. Tu z pomocą przychodzi fotografia wizerunkowa. Dzięki niej możesz pokazać światu, że to Ty tworzysz ten produkt czy usługą. Pokazanie “drugiej” ludzkiej strony biznesu może pomóc w budowaniu autentycznego i niepowtarzalnego wizerunku firmy. W odróżnieniu od portretu biznesowego, który ma bardziej formalny wydźwięk, zdjęcia wizerunkowe dodają kontekstu. Ukazują fotografowaną osobę w szerszej perspektywie, w określonym i w naturalnym dla tej osoby otoczeniu.
W świecie mediów społecznościowych, szukamy autentycznych ludzi, ciekawych historii. Dlaczego nie wykorzystać tego w swoim biznesie i pokazać jak wygląda prowadzenie firmy od kuchni. Zdjęcia wizerunkowe przedstawiające w jaki sposób i w jakim otoczeniu pracujesz mogą być ciekawą odmianą wśród Twoich standardowych wpisów na portalach społecznościowych. Sprawdzą się one również na tradycyjnych stronach internetowych, dodając autentyczności i podkreślając Twoje zaangażowanie w prowadzeniu firmy. Fotografia wizerunkowa jest też doskonałym uzupełnieniem zdjęć produktowych. Razem tworzą ciekawą i różnorodną bazę zdjęć, które możesz wykorzystać np. w publikacjach na własnym blogu, w newsletterze czy w kampaniach reklamowych.
Dlaczego fotografia z banków zdjęć to nie zawsze dobry pomysł.
Platformy internetowe oferujące zdjęcia w wysokiej jakości są kuszącą propozycją jeśli pilnie potrzebujesz fotografii z legalnego źródła. W bankach zdjęć znajdziemy tysiące obrazów, filmów, grafik, które mogą być dla Ciebie bezpiecznym uzupełnieniem zasobów przy tworzeniu materiałów reklamowych. Należy jednak uważać, aby się nie rozpędzić i za ich pomocą nie kreować sztucznego obrazu Twojej działalności. Jeśli zależy nam na spójności i autentyczności powinnyśmy być ostrożni w zakupie licencji na zdjęcia stockowe.
Jeśli już się na nie decydujesz, zwróć uwagę czy w 100% oddają kontekst Twojej działalności. Jednocześnie sprawdź czy nie są już wyeksploatowane i użyte na stronach firm z Twojej branży. Używaj ich w odpowiednich miejscach, aby Twoi klienci oraz osoby obserwujące Twoje profile nie odniosły wrażenia, że chowasz się za sztucznymi obrazami. Dlatego tak ważne jest, aby mieć bank własnych zdjęć, który będzie oferował szeroki wachlarz obrazów na każdą okoliczność. Zadbaj aby znalazły się w nim m. in. zdjęcia oferowanych produktów/usług, zdjęcia zadowolonych klientów, nawet zdjęcia typu selfie. Natomiast profesjonalnie wykonana fotografia wizerunkowa może być jego idealnym uzupełnieniem.
Fotografia wizerunkowa a “marka osobista”
“Marka osobista” już od kilku lat przestała być domeną zarezerwowaną dla znanych i rozpoznawalnych ludzi ze świata polityki, mediów i sportu. Obecnie dzięki portalom społecznościowym każdy przedsiębiorca ma szanse zaprezentować swój biznes na szerszą skalę i docierać do nowych klientów. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego każdemu, kto prowadzi biznes powinno zależeć aby jego strona internetowa czy profile na portalach społecznościowych były atrakcyjne dla oka.
Niektórzy powiedzą, że ważna jest rzetelność, obsługa i jakość oferowanego produktu/usługi a zdjęcia to jedynie dodatek. Oczywiście zgadzam się, że efekt końcowy decyduje czy klient do nas wróci i poleci produkt znajomym, czy wręcz przeciwnie, obrzuci inwektywami w sekcji opinie;) Nie mniej uważam, że przedsiębiorca powinniśmy dbać o każdy aspekt działalności, również wizerunek, w szczególności gdy prowadzi biznes, który oparty jest na zaufaniu. Nie ma się co oszukiwać, nie jesteśmy istotami racjonalnymi, kierują nami emocje a obrazy te emocje wyzwalają. Podejmując decyzję, z usług której firmy skorzystać przeglądamy ich strony internetowe, szukamy ważnych dla nas informacji, czytamy opinie, wsłuchujemy się w rekomendacje znajomych, a także przeglądamy zdjęcia. Im są ciekawsze i autentyczne tym lepiej. A nie ma nić bardziej wiarygodnego, niż fotografia wizerunkowa osoby, która gwarantuje jakość oferowanej usługi własną twarzą:)
Jasne jest, że aby przebić się do świadomości swoich przyszłych klientów, wzbudzić zaufanie i utrzymać zainteresowanie wśród społeczności zgromadzonej wokół Twojej firmy, nieustannie powinieneś dbać o swój wizerunek. W obecnych czasach, gdy kontakt przeniósł się do sieci, jest to szczególnie ważne. Stare porzekadło mówi “jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Pamiętaj o tym planując strategie promocji swojego biznesu. Zdjęcia wizerunkowe, które publikujesz powinny być Twoją wizytówką, podkreślającą Twoją wiarygodność, profesjonalizm i zaangażowanie. Niech Twoja fotografia wizerunkowa będzie certyfikatem jakości stojącym za Twoim produktem lub usługą.
Przykładowe realizacje:
Pan i Pani Broker
Kancelaria Adwokacka Sylwii Mendak
Kamiński Finanse